Stockholm & Studeren - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Lisa Staaij - WaarBenJij.nu Stockholm & Studeren - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Lisa Staaij - WaarBenJij.nu

Stockholm & Studeren

Door: lisavanderstaaij

Blijf op de hoogte en volg Lisa

04 Oktober 2010 | Finland, Kuopio

Sorry dat jullie zo lang niks van mij gehoord hebben! Dat geeft maar weer aan hoe druk en leuk ik het hier heb.
De laatste keer dat ik wat heb geschreven is alweer ruim 2 weken geleden, dus ik weet niet meer precies wat we allemaal uitgespookt hebben.

Wat ik nog wel weet:

We zijn (voor het eerst) naar een echte ijshockey wedstrijd geweest. In finland is ijshockey wat voetbal voor Nederland is. Op donderdag 16 december ging het seizoen van start. KALPA (team van Kuopio) tegen ...? Geen idee, maar het was een hele belevenis! We hadden staanplaatsen tussen alle fanatieke KALPA suporters en na de show voor het startschot, waarbij de spelers, die onder begeleiding van harde muziek en discolichten het veld opkwamen, begonnen ook wij al snel mee te joelen met de lijfliedjes van KALPA.
Na de wedstrijd, van ongeveer 3 keer 20 minuten, verlenging en (een soort van) penalties hebben we thuis eerst de regels maar eens opgezocht, zodat we bij de volgende wedstrijd weten wat nou precies de bedoeling is, naast scoren!

Na het weekend hadden we op maandag een korte introductie van de vakken, waarna we nog zat tijd over hadden om ons klaar te maken voor de trip naar Stockholm!
Het plan was om met de trein naar Turku te gaan (kaartjes waren al gekocht) en daar vervolgens op een boot te stappen om 's nachts naar Stockholm te varen. Het enige probleem was dat we de dag voordat we weggingen nog steeds geen ticket/vouchers of een bevestiging hadden gekrekgen voor de boot.
Na lang gedoe en gedaan, kwamen we erachter dat ons schip in dok lag en dat we maar via Helsinki moesten reizen of bij betalen!!
Dankzij skype en Jiska hebben we gelukig uiteindelijk een super toffe bootreis gehad en maar een klein beetje extra hoeven betalen.

Stockholm is een prachtige stad. Echt een aanrader! We hebben zoveel mogelijk hotspots gezien: wisseling van de wacht, Royal Palace, Televisietoren, Vasa Museum, een wandeling door Djurgarden, Gamla Stan, een opera voorstelling in het Opera gebouw, Södermalm en natuurlijk de gezellig eettentjes!
Na een leuke terugreis op de boot, waar mij (tijdens een show) een liefdesserenade werd toegezongen, en een lange treinreis waren we weer terug in het inmiddels vertrouwde Kuopio!

Bij terugkomst bleek dat 1 fiets niet meer te berijden valt, doordat een grapjas heeft geprobeerd om met de fiets te gaan rijden terwijl hij op slot zat. Resultaat: 3 spaken minder. En per slot van rekening breekt enkele dagen later de ketting van onze mountainbike, waardoor we helaas weer op een fietsental van 2 staan..

Verder zijn we vorige week 'echt' begonnen met studeren. We hebben al 2 hele dagen les gehad en de eerste regels van de scriptie staan op papier!

Kortom! Het gaat nog steeds prima hier met ons!

Voel je vooral vrij om een kaartje te sturen, dat is altijd leuk om te krijgen :)

Adres: Lisa van der Staaij
Sarkiniementie As. 18 11/2
70700 Kuopio
Finland

Tot de volgende keer!!

Lies en co.

ps: Oh oh cherso en The voice of Holland worden uiteraard ook hier gevolgd ;)

• 04 Oktober 2010 - 13:11

Dick:

bedoel je iets met de tekst op de brugleuning???
    echte studenten taal verstaan ze dat in finland ook

groet P

• 05 Oktober 2010 - 17:18

Erna:

Nog twee weken...
    Stockholm kwam me bekend voor :) Vooral de wisseling van de wacht.
    Liefs en tot skypes,
    mam

• 05 Oktober 2010 - 17:50

O=Ostaaij:

leuk reisverslag
    Geniet van Alles en in tbijzonder van uitgaan en speciaal van studeren'
    Groeten O=OStaaij
    mailtje volgt hierna

• 07 Oktober 2010 - 19:31

Luud Reuter:

he lisa!
    leuke verhalen,
    enjoy your time!
    Dat lukt al wel goed denk ik zo!
    Groetjes
    van luud!

• 09 Oktober 2010 - 19:09

Bartje:

Hey die Lisa,

Ziet er allemaal gezellig uit hoor;) Je hebt het erg druk zie ik wel. Geniet ervan!!

PS: goed nieuws trouwens las ik op de mail :) gezellig!!

Groeten Bartje

O Staaij:

4 Oct en nu al weer 15 Oct Maar als alles goed is sta je nu onder controle van ouders en Bernt Een paar leuke dagen en wij verwachten weer een uitgebreid verslag allen hart. groeten en tot eenvlg keer O Staaij

• 18 Oktober 2010 - 09:38

Andries:

Hoi Lisa, je moet de groeten hebben van Joep. Hij zit me hier nu verbaasd aan te kijken waar hij nu weer terecht gekomen is. Maar het gaat goed met hem hoor.

• 27 Oktober 2010 - 12:18

Erna:

Hey Lies waar blijft je verslag? Je hebt nu weer alle tijd toch nu wij weg zijn? ;)
    Veel plezier met je vriendjes en vriendinnetjes:)
    Wij vonden het echt heel gezellig met jullie!
    Liefs mam